Friday 17 October 2008

Realiti Yang Terlupakan (Bah IV)

Kelibat masa selalu gagal dirakam mata. Bayangnya tidak pernah tergambar di geliga minda. Namun, hadirnya tidak pernah disanggah, ertinya tidak pernah dialpa, dan harganya tidak pernah disia-sia...oleh hati yang hidup!

Ya, hati yang hidup! Hati yang awal harinya diembun tangis tahajjud, siangnya bermandi keringat, dan malamnya ringan menghambur zikir. Hati yang sentiasa diperbaharui niatnya, ditandangi taubatnya, dan dihiasi untai-untaian mahmudah. Hati yang tenang menyusun langkah meninggalkan dunia buat menuju akhiratnya.

Ramai hari ini berlumba-lumba mengayakan khazanah minda memerah payah hingga ke menara gading. Tidak kurang juga ramainya menyusun-atur jadual riadah, diet, dan temujanji dengan tuan doktor demi afiat sebatang tubuh. Tapi siapa yang kisah akan nasib seketul daging yang dambakan santapan rohaninya? Siapa endah mencari penawar sebenar jiwa tatkala diri dilanda ujian, dihambat wahan, dan dibelai racun syahwat?

Alangkah ruginya insan...alangkah ruginya. Lupakah pada pesanan ar-Rasul, ' ...andai raja-raja itu tahu akan indahnya iman, akan diburu kamu sekalian berbekal semua khazanah dunia untuk meragutnya daripada kamu...'

Kita seharusnya menyedari bahawa hidup ini adalah bayangan seketul daging bernama hati. Tidaklah kedudukan akal di atas (kepala) itu yang meninggikan peribadi, bahkan kedudukan hati di tengah-tengah (dada) itulah yang memuliakan ruh yang bermukim sementara dalam sebatang tubuh. Hati itu bertindak laksana pusat kuasa graviti yang memastikan akal, pancaindera dan anggota-anggota di sekelilingnya senantiasa berlegar pada paksi-paksi hidayah...asal sahaja ia dididik dengan syiar Islam yang mulia. Hati yang baik adalah pusat graviti dunia penuh kebaikan.


Wahai jiwa-jiwa yang berkelana
Bertebaranlah memburu hikmah
Asal tak lupa membaja rohani
Agar ketemu tempat kembali

No comments: