Wednesday 19 September 2007

Alami Detik Ramadhan


Dalam kesibukan memulakan semesta pertama tahun ke-3 aku di universiti...dan dalam keriuhan menyambut kehadiran pelajar baru di bumi bertuah ini, aku kini telah selamat menjalani ibadah puasaku buat hari yang ke-7 pada tahun 1428 H ini. Namun, hari demi hari ramadhan seakan-akan berlari meninggalkan aku. Tadarus kian payah menepati hari. Sahur makin terkulat-kulat. Taraweh seakan-akan berat. Terlalu pantaskah ramadhan...atau aku yang terlena di kaki perdu?

Terlalu banyak yang boleh dilakukan untuk mengisi dan memanfaat ramadhan. Sayangnya diri yang tidak dipersiap sebelum ramadhan pastinya kekok menjalani hari-hari yang kini berubah warna dan suasana. Setiap muslim berlumba-lumba mengisi bank-bank amalan buat bekalan di hari pengadilan. Bezanya cuma perlahan atau laju, banyak atau sedikit.

Sungguh indah ramadhan. Auranya menyentuh jiwa setiap muslim. Masjid yang dahulunya kehausan penghuni kini dihujani ratusan manusia. Jiwa yang dahulunya miskin kini kaya dengan sedekah dan infak. Jasad yang dahulunya sering dibelai manja kini teguh dan gagah menjalani latihan intensif ibadah modul ramadhan...Alangkah kuatnya magnet ramadhan.

Adalah malang kiranya kita tidak merasa tersentuh walau sedikit pun dengan aura ramadhan. Bukalah hati kita untuk melihat sendiri degupan yang kian ghairah di saat mendekati jiwa-jiwa yang mencintai ramadhan. Tebarkan jemari untuk menerima salaman dan dakapan mereka yang menjiwai ramadhan. Murnikan fikiran dengan keindahan mukjizat ramadhan yang tidak putus-putus menerima lamaran hamba yang sedia kembali kepada fitrahnya.

Alami detik ramadhan...sebelum ia berlalu tanpa sempat disapa.

No comments: