Saturday 22 September 2007

Perhimpunan Musim Sejuk MSM 2007


Nostalgia lama menjengah ke jendela memoriku apabila ia dipalu lembut ke gegendang telinga. Bibir merekah senyum. Hati terusik berbisik. Ia kini kembali untuk menghiasi diari kehidupan ku di kala musim dingin nanti dengan tema lebih bertenaga dan penuh makna: Control-Shift-Enter.

Control your whims. Aku meniliti bait ini dan cuba mencari manis dalam iramanya. Berbekal kamus di riba, aku memaku pandangan pada para yang berbunyi: whim - a sudden desire or idea, esp an unusual or unreasonable one. Mindaku berputar mencari titik mula bicara. Satu hadis bergema di fikiranku: Orang yang kuat bukan diukur kekuatannya dengan beradu tenaga tetapi orang yang kuat ialah orang yang dapat mengawal dirinya ketika marah. Benarlah kata-kata ini kerana manusia yang marah sering hilang pertimbangan. Dunia hari ini semakin dimamah ombak kemarahan penduduk dunia dek kerakusan sebahagian pihak yang tidak kenal erti kemanusiaan. Perang, kemiskinan, rasuah, jenayah, pembunuhan kejam dsbgnya menghiasi dada akhbar serta kornea & koklea media elektronik. Dalam keributan suasana sebegini ramai manusia yang hilang arah. Niat di hati ingin lari dari masalah tapi hakikatnya manusia membenamkan diri lebih jauh ke dalam jurang masalah. Justeru, sebagai seorang muslim di manakah kita patut berdiri? Bagaimana kita harus mendepani gelora zaman ini?

Shift your paradigm. Aku menggali lagi. Paradigm - a type of sth; a pattern; a model. Aku tersenyum. Sememangnya manusia hari ini memerlukan model baru dalam pembentukan fikiran dan pola kehidupan mereka. Aku teringat satu ayat di dalam surah al-Baqarah yang berbunyi: Dan siapakah yang lebih baik celupannya daripada Allah. Aku mengimani hakikat bahawa mana-mana model kehidupan yang tidak berdasarkan celupan Allah SWT maka ia pasti tidak akan bertahan lama. Namun, sudahkah manusia memahami model bersumberkan wahyu ini? Bagaimanakah model wahyu ini mampu diaplikasikan pada zaman sains dan teknologi?

Enter a new beginning. Alangkah indahnya seruan ini. Tapi lebih indah jika kita dapat menghayati seruan al-Quran dalam surah al-Baqarah yang berbunyi: Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam kedamaian (Islam) secara keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya Islam pada hari ini bukanlah terbenam hilang tetapi mengalami gerhana. Gerhana kerana umat Islam mengamalkan separuh dan meninggalkan separuh. Namun, setiap yang naik pasti akan jatuh. Hanya masa yang bakal menentukan. Manusia hari ini perlu berdikit-dikit mengenali fitrahnya; mengenali siapa dirinya, dari mana ia datang dan ke mana ia akan pergi?...agar sisa-sisa kehidupan yang tinggal ini tidak sia-sia.

insyaAllah aku menanti ketibaan perhimpunan musim sejuk 2007 dengan sabar. Moga ianya dapat aku jadikan bekalan dalam kembara aku mengenal hakikat kehidupanku.



6 comments:

Anonymous said...

termotivated utk join winter retreat..

Khalid Jimat said...

ter je? marilah bersama-sama. iA moga mendapat manfaat.

Anonymous said...

khuledth,

nice blog. i lyke it. im wondering where on earth u got all da pics. those are lovely. mind to share? and da song is nice too? where do u get dat? its mind-soothing and relaxing da soul..

appreciate ur reply mr blogger

xxx

Khalid Jimat said...

thanks.
most of the pics were taken from deviantart.com. but u must be careful cause some pics are copyrighted.
if u want to include song in ur blog, you can search it in imeem.com and use the embeded code.

ws.

ibnu_umar said...

the song is taken from the end theme of a anime-movie called "5 centimeters per second".

try watch it. the best anime movie, ever.

Anonymous said...

askm.menarik juga winter retreat ini.promosinya juga agak bagus.dengan fancy2 video n all =) sy menanti juga untuk menyertainya.