Sunday 16 September 2007

Ramadhan dan Kuasa Mendidik


Salam alaykum wbt.

Hari ini merupakan hari ke-4 aku berpuasa. Terasa pantas masa berlalu. Banyak lagi yang aku belum lakukan untuk menunjukkan komitmen aku kepada kedatangan ramadhan. Semoga hari-hari yang mendatang menjadi lebih baik hendaknya. InsyaAllah.

Di sini aku ingin berkongsi 3 didikan ramadhan yang jelas dan mudah difahami...cuma kurang dijiwai dan dihayati.

Pertama: Ramadhan mengajar kita mengawal diri (self-control). Di kala syaitan dibelenggu, manusia bersendirian mendepani nafsunya. Yang gagah akan berdiri dan yang lemah pasti akan tertunduk dan tersungkur di hadapan nafsunya. Ramadhan mengajar kita mengawal perut, lidah, pandangan, pendengaran, pola fikir dan budaya hidup seharian tatkala yang memerhati ialah Allah SWT. Sepertimana yang dinyatakan oleh Allah SWT dalam sebuah hadis qudsi..."Setiap amal manusia untuk dirinya sendiri, kecuali puasa. Sesungguhnya puasa itu untukku. Dan akulah yang membalasnya." Inilah petanda bahawa ramadhan menjanjikan ganjaran yang tidak tergambarkan kepada mereka yang benar-benar menjiwainya. Seseorang bebas untuk memperdaya orang lain atas puasanya. Tetapi hanya yang benar-benar mengejar cahaya keimanan akan gagah melaksanakan puasanya.


Kedua: Ramadhan membentuk persepsi dalam diri manusia bahawa yang dikejar ialah akhirat dan bukannya dunia sepertimana firman Allah SWT dalam surah al-Qasas ayat 77 yang bermaksud: "Dan carilah apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu negeri akhirat, janganlah kamu melupakan bahagianmu dari duniawi..." Akhirat adalah tujuan sebenar manusia. Dunia ini hanyalah medan ujian menentukan siapa yang layak mendapat nikmat syurga dan ramadhan membina diri kita untuk menghadapi dunia dengan wajah dan realiti yang sebenar.

Ketiga: Ramadhan mendidik kita untuk mempunyai sensitiviti kemasyarakatan yang tinggi (civic-minded). Kita diajar untuk memikirkan nasib orang lain yang menderita kelaparan dan dahaga. Kita dididik untuk bermurah hati menghulurkan bantuan kepada mereka yang memerlukan melalui zakat, infak dan sedekah. Amatlah rugi bagi kita sekiranya kita mensia-siakan didikan ramadhan ini dengan menumpukan perbelanjaan hanya kepada hidangan juadah puasa dan persiapan aidil fitri.

Justeru, perlulah kita sedar bahawa ramadhan bukanlah milik abadi. Kita tidak tahu sama ada kita akan bertemu dengan ramadhan yang akan datang. Malah kita juga tidak tahu sama ada kita akan berpeluang menjadikan ramadhan pada tahun hadapan lebih baik buat kita. Hanya Allah yang memiliki pengetahuan ke atas semua ini. Kita hanya perlu berusaha sebaik mungkin memanfaatkan kehadiran ramadhan kali ini yang penuh dengan rahmat dan kasih sayang Allah SWT...hadiah buat hambanya yang berlari, berjalan dan merangkak ke arahnya mencari redha dan cinta-Nya.


1 comment:

ibnu_umar said...

kantoi amik dari tazkirah ramadhan indon.. ahha.. (aku penah amik bende ni buat tazkirah.. pasal tu aku tau)