Friday 7 September 2007

Fitrah.


Putaran waktu mendewasakan sebuah jiwa yang dahulunya muda belia. Jiwa ini ketika lahirnya putih suci bersih. Tidak pernah dijangka bagaimana ianya kini telah menempa pelbagai warna. Siapa sangka beluncas kini rama-rama idaman. Siapa sangka angsa kini merak kayangan.

Namun, di sebalik citrawarna ini terselit sekelumit rasa kehilangan. Rona-rona warna yang ceria ini bagaikan tidak mampu mewarnai suatu sudut yang telah lama menanti diisi kekosongannya. Bukan sekali dicuba tetapi sudah beribu bilangannya. Tiap kali disapa, tiap kali itu juga jawapannya hampa.

Sudut itu masih menanti penghuni yang berhak ke atasnya. Bukan wanita, bukan pangkat jauh sekali kuasa. Harta apa lagi. Semua itu fana di pandangannya. Semua itu sirna sedetik usia.

Lalu jiwa ini memerhati dalam diam. Disedarinya sudut itu bercahaya tatkala zikir bertandang. Sudut itu tersenyum bila syukur menyapa. Sudut itu juga tampak berseri bila didakap tawakal. Maka timbul rasa iri pada jiwa. Ingin dikenalinya siapa zikir. Ingin didekatinya siapa syukur. Ingin sekali ia mencari titik perbezaan dalam dakapan tawakal.

Lalu bermulalah kembara sebuah jiwa menjejak jalan ke arah mendekati salah satu sudut dalam jiwanya itu. Dalam kembaranya ia belajar erti sabar. Dalam kembaranya ia kutip butir-butir cekal. Dalam kembara itu juga dia kini merasa lebih dekat dengan dirinya sendiri.

Kini jiwa itu telah memahami akan hakikat kekosongan satu sudut dalam dirinya. Kembaranya belum selesai tetapi sekurang-kurangnya dia kini tahu apa yang perlu dicari dan apa yang perlu diburu. Jiwa itu kini mengorak langkah membuka jalan ke arah mengenal fitrahnya. Hanya mahkota fitrah yang layak mengisi sebuah kekosongan yang kini sudah lama menanti tuannya. Hanya fitrah yang akan mengembalikan seri seribu citrawarna kehidupannya.

No comments: