Thursday 9 August 2007

Ribut Tenang




Dari kejauhan aku dapat melihat wajah sayunya berteleku di bawah perdu itu. Sudah beberapa hari dia murung. Perlahan aku mendekatinya. Aku tak betah melihat dia bermurung lama-lama.

Tenang: "Kau ok Ribut?" Dia menoleh pantas. Terkejut barangkali.

Ribut: "Ehm, aku ok." Jawapannya gagal meyakinkan aku. Namun, aku optimis. Hari ini dia akan sedia berkongsi masalahnya denganku.

Kami diam untuk menikmati suasana alam di sekeliling. Terasa aman sekali.

Ribut: "Kau bahagia, Tenang?" Soalnya sambil wajahnya masih menatap langit di kejauhan. Aku hanya tersenyum mendengar soalan itu. Ia seperti yang aku telah jangka.

Tenang: "Nak main satu permainan?" Dia memandangku dengan wajah berkerut.
Ribut: "Main apa?"
Tenang: "Kita lumba. Siapa tiba di puncak bukit tu dulu dikira pemenang." Wajahnya masih berkerut.
Ribut: "Ok." Jawabnya sambil tersenyum.

Tenang: "Sedia. Satu. Dua.... MULA!

Dia memecut ke hadapan meninggalkan ku. Aku tahu dia suka berlari dan dia tak pernah kalah walau sekali. Aku berusaha mengikut rentak lariannya dari belakang. Sekali-sekala dia menoleh ke belakang untuk melihat kemaraan ku dan setiap kali itu juga aku menunjukkan wajah bersungguh-sungguh bagai enggan menyerah. Lama kelamaan dia hilang dari pandangan ku.

Setibanya aku dia puncak bukit, aku melihat dia melapangkan kedua tangannya menikmati bayu dingin. Ada senyum terukir di bibirnya.

Aku ikut melapangkan tangan. Aman. Terasa seluruh dunia sedang menerima dakapan kami.




Tenang: "Kau bahagia, Ribut?" Tiada jawapan. Aku menanti seketika.
Tenang: "Kau bahagia, Ribut?"
Ribut: "Soalan jenis apakah itu?" Ake menoleh. Dia menoleh. Kami tertawa serentak.

Di kejauhan sana matahari minta izin mengundur diri buat laluan malam.

-mencari tenang dalam baris kata.

No comments: