Monday 27 August 2007

Satu Sabtu, Satu Kembara, Seribu Ujian.

Sabtu yang lalu, aku dan 4 orang sahabat bertolak ke Snowdonia, Wales untuk menyertai satu perkhemahan. Kami bertolak seawal jam 4 pagi sejurus selesai mendirikan solat fardhu subuh dalam keadaaan kereta sarat dengan barang-barang sehingga memaksa penumpang di belakang duduk bersila di sepanjang perjalanan...dan salah seorang daripada penumpang itu adalah aku [adeh]!

Turut serta di dalam perkhemahan ini adalah beberapa kenalan postgraduate dan ahli keluarga mereka. Tidak dapat tidak untuk ku akui bahawa kebanjiran anak-anak merekalah yang benar-benar mewarnai perkhemahan ini.

Usai bersapa dan berbual mesra, para jejaka senior dan junior memulakan cabaran menawan salah satu puncak di Snowdonia sblm menjelang tengahari. Kami bergerak beramai-ramai menelusuri jalanan dan lembah menuju ke kaki gunung berbatu yang sedia untuk ditawan. Walaubagaimana pun, perjalanan sering sahaja terhenti selang 5-10 minit apabila lensa kamera menari-nari di celah-celah simbahan citrawarna alam. Ada sahaja bibir yang sedia menghulur senyum. Ada sahaja bahu yang sedia menyambut pahutan...sambil lidah tidak lekang melontar zikrullah...Maha Suci Allah, Segala Puji Bagi Allah, Allah Maha Besar.

Setelah 3 jam berjalan dan bergambar, kami berhenti rehat. Kembara yang dijangka tamat dalam tempoh 3 jam nampaknya tidak seperti yang diharapkan. Sebahagian postgrade mula berbincang untuk pulang ke khemah untuk memberikan peluang kepada isteri dan anak2 merasai dan menatapi keindahan alam yang sedang mereka saksikan. Tambahan pula perut sudah mula melaungkan 'keroncong buat ana' mengalahkan kemerduan suara Sifu... Kata sepakat dibuat. Sebahagian besar pulang dan sebahagian lagi meneruskan perjalanan...dan yang pasti aku dan empat sahabat yang berkereta tadi nekad meneruskan pendakian...[haha...syabas, walaupun sebenarnya aku naik sebab rasa tercabar melihat pakcik amin gagah mendahului pendakian. xkan nk kalah kot!]

"Ada sahaja bibir yang sedia menghulur senyum.
Ada sahaja bahu yang sedia menyambut pahutan...sambil lidah tidak lekang melontar zikrullah...Maha Suci Allah, Segala Puji Bagi Allah, Allah Maha Besar."

Delapan pendaki meneruskan perjalanan mencari 'Devil kitchen' di puncak. Kira2 10 minit sblm tiba di destinasi, kami berhenti untuk menunaikan solat zohor. Pada mulanya ingin solat di puncak tetapi pakcik amin berjaya meyakinkan anak2 muda yang mengekorinya ini untuk solat di lereng2 bukit...[huhu takut sebenarnya. kepala terlalu condong ke bawah]. Alhamdulillah, mendengar suara Azlan mengumandangkan azan sungguh mengasyikkan. Ketika mengangkat takbir...dan saat itu juga bayu menghembus perlahan, aku dapat merasakan sekelian alam bertakbir bersama-sama kami di tepi lereng keramat itu.

Selesai solat kami meneruskan perjalanan ke puncak gunung. Alangkah terkejutnya kami apabila tiba di puncak rupa-rupanya di atas sana adalah dataran yang sungguh luas...saujana mata memandang. Kelihatan banyak bebiri berlari-lari gembira. Perjalanan yang sebelum ini dirintangi batu mula dibatasi oleh jaringan rumput2 tebal dan lumut2 yang menakongi air. errrr....jadi air dari aku minum di tepi lereng tadi..... [adeh! abeslah. jangan fikir.]

Selepas puas menikmati pemandangan indah menghadap puncak2 yang berdiri megah di seluruh Snowdonia, kami memulakan langkah untuk kembali ke kaki gunung...tetapi melalui trek yang berbeza; trek yang diharapkan lebih mudah dituruni [hehe]. Perjalanan melalui trek baru membawa kami ke salah satu puncak yang tertinggi di Snowdonia [itu yang aku percayalah]. Kabut mula meliputi sekeliling kami. Suhu makin mencucuk-cucuk liang roma kami. Dalam kelelahan mendaki ke puncak itu pakcik amin telah nekad untuk turun menggunakan jalan pintas di tepi sebuah lereng yang begitu curam. Siapa sahaja yang menjenguk ke bawah pasti akan menggeletar lutut. Banjaran batu yang memeluk lereng kelihatan terlalu goyah apabila dilihat dari tempat aku berdiri. 2 orang menyahut cabaran itu. 6 orang lagi menggeleng tanda protes...huhu [takut sebenarnya!] Kami hanya mengirimkan doa buat mereka semoga selamat sampai ke bawah. Lalu bermulalah jelajah 6 orang anak muda [2 orang baru sahaja kahwin sebenarnya...haha] meneruskan perjalanan seperti yang dirancangkan.

Setibanya kami berenam di puncak, tiada perkataan yang layak untuk dikail menjadi lambang perasaan kami melainkan Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahuakbar. Masing-masing ku lihat menunjukkan wajah puas. Kepenatan kami ternyata berbaloi sekali. Kami berehat di puncak itu bertemankan seorang pakcik tua warga Britain yang kelihatan gagah walaupun sudah terlalui berusia bagiku untuk melakukan pendakian setinggi itu...dan aku sekali lagi meneguk air bukit tadi...errr. xpelah. sudah kehausan bangat nih!

Puas sudah berehat, kami bergerak menuju ke kaki bukit berbekalkan sedikit panduan daripada pakcik Britain tadi; John namanya. Laluan pada mulanya mudah dan menghiburkan...dan akhirnya bermulalah mimpi ngeri kami. Ternyata pakcik John terlalu memandang tinggi terhadap keupayaan kami. Kami terpaksa menempuh banjaran curam yang laluannya dipenuhi batuan kecil yang tidak kejap memeluk tanah. Setiap jejak kami diiringi dengan gulingan batu. Langkah demi langkah diambil dengan penuh hati2. Oleh kerana kasut yang dipakai tidak sesuai untuk pendakian sesukar ini, sebahagian daripada kami terpaksa duduk dan menjalar perlahan-lahan, merangkak menuju ke bawah. Ketakutan menjadi teman setia kami saat itu. Saat cemas seperti itu hanya zikir maut yang bermain-main di fikiran.

"...tiada perkataan yang layak untuk dikail menjadi lambang perasaan kami melainkan Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahuakbar.

Alhamdulillah Tuhan memelihara kami. Laluan sebegitu sukar yang tidak pernah terlintas di fikiran untuk menempuhinya kini telah menjadi sejarah buat kami. Laluan seterusnya lebih adalah lebih mudah. Namun bagi diriku, aku telah mula merasa hilang upaya. Badan terasa terlalu lemah. Langkahku kian longlai tak bermaya. Lututku mula bergetar setiap kali langkah diupayakan. Aku tidak pernah merasakan sebegini. Pengalaman mendaki sebanyak 3 kali sebelum ini nampaknya tidak layak dijadikan alasan bahawa akulah yang paling berupaya melengkapkan pendakian ini. Aku menyerah kalah kepada kelelahan dan membiarkan rakan-rakanku mendahului perjalanan turun ke bawah. Hanya Sokri yang sedia menemani aku di belakang...[hehe]

Aku tiba di kem tepat jam 6.05 petang...selepas hampir 8 jam berjalan [adeh!] Selepas mengalas perut dengan sedikit makanan aku menjalar ke dalam khemah untuk berehat...dan akhirnya tertidur. Aku dikejutkan oleh seorang sahabat pada jam 9.30 malam untuk solat. Selesai solat aku hanya mampu menyuap 2 keping roti dan meneguk sedikit air sebelum menyambung tidur. Antara terlalu penat atau terlalu mengantuk aku sendiri tidak pasti.

Aku bangun untuk solat subuh pada jam 5 pagi. Suasana amat sejuk. Angin terlalu mencucuk. Perut aku pula mula meragam. Macam ada yang tidak kena. Usai solat aku menuju ke bilik mandi untuk menyegarkan diri. Air panas tidak berfungsi tapi aku gagahkan diri untuk mandi dengan air sejuk beku asalkan badan aku boleh segar semula. Sayangnya segar itu tak lama. Aku tewas di balik ragam perut dan denyut kepala.

"Aku mungkin tidak berpeluang memerhati apalagi menyertai setiap detik kegembiraan yang ada dalam perkhemahan ini
tetapi aku telah memastikan diriku untuk menghargai
setiap detik yang aku sempat sertai."

Hari2 yang seterusnya boleh aku katakan bahawa aku berperang dengan diri sendiri untuk menggagahkan diri melawan kesakitan dan kelemahan badanku. Aku gagahkan diri untuk bermain bola. Tapi akhirnya aku tewas terbaring kepenatan. Sesiapa sahaja yang melihat diriku pasti sahaja dapat menjangka ada sesuatu yang tidak kena pada diriku. [Itulah siapa suruh paksa diri mendaki sampai penat begini! Haha!] Siapa sahaja yang berada di tempatku pasti akan merasakan bahwa dunia tidak lagi bersinar dan perkhemahan ini adalah satu penderitaan.

Namun ingin aku katakan bahawa perkhemahan ini meninggalkan satu pengalaman yang begitu bermakna bagi diriku. Ini perkhemahan pertama aku jatuh sakit walaupun sudah berbelas kali aku menyertai perkhemahan ketika berusaha mengejar gelaran King Scout di sekolah dahulu. Ini perkhemahan pertama aku tidak menyertai barbeque walaupun sebelum ini akulah yang paling galak menyediakan unggun api setiap kali ingin diadakan barbeque ketika berkhemah. Inilah perkhemahan pertama aku lebih banyak tidur berbanding menghulur tenaga membantu apa yang patut walaupun sebelum ini aku pernah tidak tidur selama 40 jam dalam satu perkhemahan kerana terlalu galak bekerja.

Secara peribadi aku ingin mengucapkan terima kasih kepada semua yang telah menjadikan perkhemahan ini suatu kejayaan...kejayaan bagi semua...dan kejayaan bagi diriku. Aku mungkin tidak berpeluang memerhati apalagi menyertai setiap detik kegembiraan yang ada dalam perkhemahan ini tetapi aku telah memastikan diriku untuk menghargai setiap detik yang aku sempat sertai.

Justeru aku rakamkan ucapan terima kasih buat semua yang terlibat menjayakan kembara seribu ujian ku ini...

Buat Hatif yang mengatur gerak perkhemahan
Buat Dr. Hafizal yang memeluk mesra ketika bertemu
Buat Ustaz Yusuf yang tidak pernah putus senyum
Buat Abang Rafitz yang suka memegang tengkukku
Buat Abang Fauzi yang sudi menjadi teman bicara ketika berjalan ke kaki gunung
Buat Abang Mahathir yang mengenali kakakku dan abang iparku
Buat Sokri yang sudi menjadi temanku dalam perjalanan turun dari bukit
Buat Salim yang sudi menjadi teman sekhemahku
Buat Amar dengan lawak, puisi dan kata-kata sokongannya ketika dalam perjalanan turun dari gunung yang curam
Buat Pakcik Amin yang menjadi sumber motivasi untuk terus mendaki
Buat Dr Harifudin yang setia dengan anaknya Hanif
Buat Abang Yusri yang sabar menemani anak-anaknya bermain bola
Buat Abang Doni yang hebat bermain bola
Buat Abang Amir dengan gurauannya ketika bermain bola
Buat Ustaz Mazrul yang mengurut kakiku
Buat Ajak yang mengamanahkan aku dengan video kameranya
Buat Azlan dengan kelucuannya dan laungan azannya
Buat Abang Ridhuan dengan salam tangan yang hangat
Buat Abang Hezrul yang mengagumi terangnya cahaya hp ku
Dan buat semua isteri2, kakak2 dan anak2 yang menghadiri perkhemahan ini

Sesungguhnya kalian adalah warna-warni kembara seribu ujianku ini.

[Aku sakit sebab minum air gunung tersebut. Imunisasi badan tak kuat rasanya. Tambahan pula atas gunung tu ada banyak kambing. uueekkk...huhu baik jangan fikir banyak. Ni keje pakcik Salmonella ler ni. Tak pun Shigella. Ni ikut kata Dr Hafizallah. ok. iA aku dah makin pulih walaupun perut masih konfius...sakit perut sebab pakcik Salmonella atau sakit sebab x makan.huhu.]

ibnu_umar said...

haha.. aku hantar entry ni masuk mailing list.. hahaha

kekupu said...

semoga cepat sembuh dan semoga lebih dekat denganNya tika ujian yang menimpa.

Anonymous said...

Kat mana ler korang naik & turun tuh...

Ada ngeri cam nie tak...
Ana pernah naik yg nie...
Lagik ngeri kot...

Tahun depan kalau ada rezeki lagik kita naik tempat nie sama2 ek!

Anonymous said...

Fuu..gempak weh camping ni!
kena rentas gunung ganang ngan sgala onak duri!

tak lupa juga air biri-biri